Dlaczego nie można jeździć na długich światłach? Wielu użytkowników dróg zadaje sobie to pytanie, szczególnie często gdy widzi grono samochodów z pseudo ksenonami, które oślepiają nierzadko bardziej niż światła długie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie można samowolnie zmieniać oświetlenia w samochodzie na oświetlenie, które nie posiada homologacji. Taki pojazd nie ma prawa przejść przeglądu okresowego, więc nierzadką praktyką jest zdejmowanie tego typu urządzenia na okres przeglądu… A gdzie jest Policja? Przymyka oko na tego typu sytuacje, gdyż lepiej „złapać za prędkość” aniżeli zatrzymywać taki pojazd, zabierać dowód i mieć dodatkowo mnóstwo papierkowej roboty.
Tego typu oświetlenie powoduje spore zagrożenie na drodze, gdyż kierowca mijający takowy pojazd przez kilka sekund jedzie na ślepo, a już przy prędkości 80 km/h pokonujemy odległość ok. 22 m, gdzie standardowe światła świecą na odległość ok. 40 m.
Producenci samochodów zdają sobie sprawę z mocy światła lamp ksenonowych, dlatego nieodzownymi elementami w jaki wyposażony musi być pojazd posiadający lampy ksenonowe jest automatyczny system poziomowania oraz spryskiwacze reflektorów, co zapewnia prawidłowo świecącą wiązkę światła, która to daje kierowcy maksymalną widoczność nie przeszkadzając innym uczestnikom ruchu.